by

Ziarah Masyayikh Ahlul Quran dan Al-Lathifiyyah, Ini Pesan Pembina Yayasan

IGMTVnews.com, PALEMBANG —— Keluarga besar Yayasan Ahlul Quran, Al-Lathifiyyah, dan Indo Global Mandiri (IGM) menggelar kegiatan Ziarah Masyayikh Ahlul Quran, Minggu (25/2/2024).

Dalam ziarah jelang Ramadan ini, ada lima lokasi maqrabah yang menjadi tujuan rombongan ziarah.

Pembina Yayasan Ahlul Quran, Dr H Marzuki Alie mengatakan, kegiatan ziarah ini merupakan tradisi rutin yang selalu dilakukan Ustaz KH Nawawi Dencik Al Hafiz Rahimullah, semasa hidupnya setiap menjelang bulan Ramadan.

Menurutnya, sebagai murid, setiap orang wajib untuk meneruskan setiap hal hal yang baik yang dilakukan dan dicontohkan oleh KH Nawawi Dencik. “Jangan pernah sekali kali melupakan apa yang telah dipesankan oleh beliau, ” kata Marzuki.

Ia menegaskan, setiap langkah dan pekerjaan, akan menjadi berkah jika

seseorang terus mendoakan dan memuliakan sosok gurunya. “Salah satunya adalah Ziarah Masyayikh, tradisi yang terus dilakukan beliau, ” ujarnya.

Dalam ziarah ini, sejumlah lokasi masuk dalam rangkaian. Setelah salat subuh berjamaah di Masjid SMB Jayo Wikromo, rombongan ziarah menyambangi Maqrabah Almarhum Ki H Zen Syukri; Almarhum Kiyai H Buya Sjazily Moestofa; Alhamarhum Ki H Abdur Rasyid Shiddiq, Alhafiz; Almarhum Kiai Zawawi dan Almarhum Ki H A Nawawi Dencik, Alhafiz. (andhiko tungga alam)

Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

News Feed